Aktualności

BPMstandard.pl używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza Twoją zgodę.

Zrozumiałem
10Sty2018

Zarządzanie procesowe w gospodarce wiedzy

Brief1 Okładka 300dpi 2017 12 02 v01Z radością informujemy, iż "za chwilę" ujrzy światło dzienne nowa publikacja książkowa poświęcona zarządzaniu procesami biznesowymi. Jej autorem jest dr Marek Szelągowski, który wyróżnił BPMstandard.pl umożliwiając opublikowanie streszczenia pierwszego rozdziału. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Rozdział I "Tradycyjne zarządzanie procesami biznesowymi"

Niezwykle szybki rozwój zarządzania procesowego oraz jego praktycznych zastosowań
wynika ze zmieniających się wymagań biznesu, będących rezultatem nakładających się na siebie
i stymulujących się wzajemnie zmian kultury pracy i życia społecznego, rozwoju technologii
teleinformacyjnych oraz globalizacji i zmian samych zasad konkurencji. Od kilku lat wyraźnie
widać, że praktyczne metodyki i systemy teleinformatyczne wspierające wdrażanie i
wykorzystywanie zarządzania procesowego w organizacjach rozwijają się znacznie szybciej niż
rozważania teoretyczne. W rozdziale omówiono niedostatki tradycyjnego zarządzania
procesowego i jego główne niezgodności z potrzebami biznesu w gospodarce wiedzy.
Zainicjowana w roku 2003 III fala rozwoju zarządzania procesowego coraz bardziej nie
odpowiada na bieżące zapotrzebowanie biznesu. Brak jednak refleksji teoretycznej – mimo tego,
że na skutek zmian paradygmatów gospodarki wiedzy tradycyjne zarządzanie procesowe może
być stosowane już tylko do 20%–30% procesów organizacji. W rozdziale przeanalizowano
zachodzące zmiany zarządzania procesowego oraz podejmowane w praktyce działania
wykraczające poza tradycyjne zarządzanie procesowe. Zasadnicze znaczenie, szczególnie dla
praktyków zajmujących się przygotowaniem narzędzi i implementacją metodyk zarządzania
procesowego w organizacjach, ma wyraźne zbliżenie metodyk i narzędzi zarządzania
procesowego (business process management) i zarządzania sprawami (case management). Są
one często wypracowywane metodą prób i błędów, czasami poza głównym nurtem zarządzania
procesowego, ale zostały pozytywnie zweryfikowane przez klientów – czyli w sposób
najbardziej obiektywny. Wskazano również czynniki prowadzące do powstania i główne cechy
nowej, wyłaniającej się IV fali zarządzania procesowego Tak jak w przypadku poprzednich fal
rozwoju zarządzania procesowego jej kierunek wyznaczają przede wszystkim rozwiązania
praktyczne.

Brief1 Okładka 300dpi 2017 12 02 v01