Miło nam poinformować, iż światło dzienne ujrzała zapowiadana wcześniej przez nas nowa publikacja książkowa poświęcona zarządzaniu procesami biznesowymi. Jej autorem jest dr Marek Szelągowski. Jest to książka o aktualnym zarządzaniu procesowym z silnym podkreśleniem jego związków z informatyką. Serdecznie zapraszamy do lektury.
Książki dostępne na rynku omawiają tradycyjne zarządzanie procesowe. W zasadzie wszystkie polskie i zdecydowana większość nie polskich książek opisuje i roztrząsa zasady zarządzania procesowego wywodzące się wprost z zarządzania jakością Deminga i potem reengineeringu Hammera. Książka "Zarządzanie procesowe w gospodarce wiedzy" opisuje współczesne dynamiczne zarządzanie procesowe (dynamic BPM), które jest zupełnie różne od tradycyjnego zarządzania procesowego sprzed 20, 10 a nawet 5 lat. Ale to z nim mają na co dzień do czynienia praktycy (managerowie, analitycy biznesowi, urzędnicy) i akademicy (wykładowcy, studenci). Muszą się nauczyć i w praktyce wdrażać zarządzanie procesowe obejmujące case management, wykorzystujące eksplorację procesów i na co dzień zintegrowane z zarządzaniem wiedzą. Ale przede wszystkim zarządzanie procesowe wykorzystujące cały dynamizm pracowników wiedzy. Bo to oni tworzą innowacyjne produkty i usługi, które organizacje zgodnie z indywidualnymi wymaganiami dostarczają klientom.
Najważniejsze przesłanie książki
- Współczesne zarządzanie procesowe (business proces management – BPM) to dynamiczne zarządzanie procesowe (dynamic BPM).
- Tradycyjne zarządzanie procesowe stanowi szczególny przypadek dynamicznego zarządzania procesowego, stosowany z sukcesami w kontekstach biznesowych, niewymagających zarządzania wiedzą w czasie realizacji procesów.
- Względnie trwałą przewagę konkurencyjną daje tylko (dynamiczne) zarządzanie procesami biznesowymi zintegrowane z zarządzaniem wiedzą i wdrożone w zakresie angażującym na co dzień jak największą część kapitału intelektualnego organizacji.
Wdrożenie zarządzania procesowego musi uwzględniać:
- kulturę organizacyjną uwzględniającą korzystanie z mobilnych aplikacji społecznościowych, komunikatorów, chatów, repozytoriów informacji, itp.
- dynamiczną (tzn zależną od dynamizmu pracowników wiedzy) indywidualizację procesów tworzącą szeroko dystrybuowaną w organizacji wiedzę (w organizacji i poza nią np. do dostawców, podwykonawców, partnerów w sieci biznesowej itp.).
- wsparcie sztuczną inteligencją operującą na BigData i IoT
oraz inne czynniki które zmieniły i dalej będą zmieniały realia działania w biznesie.
A równocześnie współczesne wdrożenie BPM musi zapewniać organizacji elastyczność (zdolność do ciągłej adaptacji) przez codzienne, jak najszersze angażowanie kapitału intelektualnego.
Książki dostępne na rynku omawiają tradycyjne zarządzanie procesowe. W zasadzie wszystkie polskie i zdecydowana większość nie polskich książek opisuje i roztrząsa zasady zarządzania procesowego wywodzące się wprost z zarządzania jakością Deminga i potem reengineeringu Hammera.
Książka „Zarządzanie procesowe w gospodarce wiedzy” opisuje WSPÓŁCZESNE dynamiczne zarządzanie procesowe (dynamic BPM), które jest zupełnie różne od tradycyjnego zarządzania procesowego sprzed 20, 10 a nawet 5 lat. Ale to z nim mają na co dzień do czynienia praktycy (managerowie, analitycy biznesowi, urzędnicy) i akademicy (wykładowcy, studenci). Muszą się nauczyć i w praktyce wdrażać zarządzanie procesowe obejmujące case management, wykorzystujące eksplorację procesów i na co dzień zintegrowane z zarządzaniem wiedzą. Ale przede wszystkim zarządzanie procesowe wykorzystujące cały dynamizm pracowników wiedzy. Bo to oni tworzą innowacyjne produkty i usługi, które organizacje zgodnie z indywidualnymi wymaganiami dostarczają klientom.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1 Tradycyjne zarządzanie procesami biznesowymi
1. Rozwój koncepcji zarządzania procesami biznesowymi
2. Niezgodność tradycyjnego zarządzania procesowego z potrzebami biznesu
3. Poszukiwania możliwości dostosowania tradycyjnego zarządzania procesowego do wymagań gospodarki wiedzy z wykorzystaniem technologii informatycznych
4. IV fala zarządzania procesowego „Zarządzanie procesami biznesowymi i wiedzą”
Rozdział 2 Dynamiczne zarządzanie procesami biznesowymi
1. Definicja dynamicznego zarządzania procesami biznesowymi
2. Konsekwencje dynamicznego zarządzania procesami biznesowymi
3. Nowe możliwości wykorzystania metodyk i technologii ICT w dynamicznym zarządzaniu procesami.
Wnioski – nowe znaczenie terminu business proces management
Rozdział 3 Realizacja procesów w środowisku zarządzania wiedzą
1. Charakterystyka wiedzy
2. Wzajemne relacje zarządzania wiedzą i dynamicznego zarządzania procesami biznesowymi
3. Realizacja procesów jako źródło wiedzy
4. Realizacja koncepcji organizacji uczącej się w dynamicznym zarządzaniu procesami biznesowymi
Wnioski: integracja zarządzania procesowego i zarządzania wiedzą
Rozdział 4 Wdrażanie dynamicznego zarządzania procesami biznesowymi
Wprowadzenie
1. Wdrażanie tradycyjnego zarządzania procesowego
2. Konieczność zmiany celów i zakresu wdrożeń zarządzania procesowego
3. Zmiany sposobu identyfikacji procesów biznesowych
4. Symulacje i badania optymalizacyjne procesów dynamicznych
5. Zmienność formy opisu procesów w różnych fazach cyklu życia procesu w organizacji
6. Wykorzystanie Procesowego Kryterium Istotności
7. Wdrażanie dynamicznego zarządzania procesami biznesowymi
Podsumowanie
Bibliografia
Słownik pojęć i wykaz skrótów