Artykuły

BPMstandard.pl używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza Twoją zgodę.

Zrozumiałem
31Sty2016

BPM w 2016 – w jakie umiejętności warto zainwestować

bpm skills 2016Zarządzanie procesami biznesowymi jest dynamiczną dyscypliną, gdzie nieustannie pojawiają się nowe trendy, metody i rozwiązania. Niektóre z nich okazują się być użyteczne (tak jak BPMN, który staje się w Polsce de facto standardem modelowania procesów biznesowych), a inne okazują się nie być wystarczająco dojrzałe lub też są rodzajem przemijającej mody napędzanej kampaniami marketingowymi. Początek roku to dobry czas na podsumowanie poprzedniego i zaplanowanie celów na rok następny. W celu ułatwienia takiego podsumowania zapytałem uznanych ekspertów z dziedziny BPM w jakie umiejętności warto zainwestować w tym roku, a jakie ich zdaniem mogą się okazać stratą czasu.

Poniżej znajdą Państwo 5 najważniejszych zagadnień, którym zdaniem moich rozmówców warto poświęcić czas w tym roku:

  1. Architektura biznesowa
  2. Cyfrowa transformacja
  3. Koncentracja na Kliencie
  4. Modelowanie decyzji
  5. Process Mining

 

1. Architektura biznesowa

Modelowanie poszczególnych procesów nie jest już wystarczające. Aby w pełni rozumieć jak działa organizacja oraz co należy w niej zmienić, potrzebny jest całościowy obraz sytuacji uwzględniający aspekty takie jak architektura korporacyjna, czy też system kontroli wewnętrznej.

Wyjście od zdolności organizacji (np. dzięki wykorzystaniu APQC Process Classification Framework [https://www.apqc.org/pcf]) i zbudowanie całościowej architektury biznesowej pozwala uniknąć problemów z komunikacją między różnymi rolami, które w tym momencie zajmują się doskonaleniem organizacji po stronie biznesu oraz IT.

 

2. Cyfrowa transformacja

Tradycyjne postrzeganie BPM w kontekście automatyzacji procesów nie uwzględnia tego, co najważniejsze. Obecnie nie chodzi już wyłącznie o to, aby dokonać redukcji kosztów poprzez automatyzację procesów. Długo trwające projekty budowy monolitycznych systemów informatycznych nie są w stanie pomóc organizacji elastycznie reagować na wyzwania wiążące się z cyfrową transformacją, w ramach której organizacje muszą się dopasować do nowej rzeczywistości. Ta nowa rzeczywistość kształtowana przez czynniki opisywane akronimem SMACT (Social, Mobile, Analytics and Big Data, Cloud, Internet of Things) wymaga od organizacji przede wszystkim szybkiego działania.

Dlatego też coraz popularniejsze są rozwiązania pozwalające tworzyć oprogramowanie w sposób iteracyjny z ograniczonymi wymaganiami wobec tworzenia kodu.

 

3. Koncentracja na Kliencie

Opisane w powyższym punkcie zmiany otoczenia rynkowego są powiązane z jeszcze jednym elementem, na którego ignorowanie organizacje nie mogą sobie pozwolić – z nieustannie zmieniającymi się oczekiwaniami Klienta. Aby pozyskać i utrzymać Klienta, zaspokajać jego potrzeby i wychodzić na przeciw jego oczekiwaniom organizacje muszą zacząć stosować różnego rodzaju rozwiązania, pozwalające lepiej zrozumieć w jaki sposób Klient rozumuje i jakie emocje odczuwa oraz szybko weryfikować na ile procesy i produkty organizacji odpowiadają oczekiwaniom Klienta. Niezależnie od tego, w jakim sektorze działamy, zespół specjalistów BPM może skorzystać z technik takich jak lean startup, myślenie projektowe (design thinking), czy też Customer Journey Mapping.

 

4. Modelowanie decyzji

Jednym z elementów wspierających elastyczność organizacji jest świadome zarządzanie regułami biznesowymi. Samo w sobie nie jest to nową koncepcją, ale ostatnie lata były czasem rosnącej popularności zarządzania regułami.

 W ostatnim czasie pojawiła się też standardowa notacja będąca dopełnieniem BPMN o aspekt reguł – DMN (Decision Model and Notation ) a także wiele systemów ułatwiających elastyczne zmienianie reguł biznesowych bez potrzeby zmiany kodu programów automatyzujących procesy biznesowe.

 

5. Process mining

Process mining (eksploracja procesów) jest terminem opisującym relatywnie nową gałąź wiedzy łączącą zarządzanie procesami z analizą danych. Pozwala ono między innymi na odkrywanie procesów w oparciu o analizę danych z systemów, bardziej miarodajny monitoring wskaźników, czy też szybszą identyfikację anomalii w ramach procesów. W tym zakresie eksperci nie wypowiadali się jednoznacznie: niektórzy uznają to za coś godnego uwagi już teraz, a inni uważają, że jest to jeszcze rozwijający się obszar, który nie jest wystarczająco dojrzały.

 

Z pełną listą odpowiedzi 13 ekspertów, wśród których są np. Jim Sinur, Clay Richardson z firmy analitycznej Forrester, czy Nathaniel Palmer będący redaktorem portalu BPM.com oraz organizatorem konferencji bpmNEXT (podczas której można zapoznać się z najnowszymi trendami w BPM) mogą się Państwo zapoznać na stronie: http://bpmtips.com/bpm-skills-in-2016-hot-or-not/

 bpm skills 2016

 

 

z misiak

Zbigniew Misiak

Autor jest konsultantem w firmie BOC Information Technologies Consulting, gdzie odpowiada m.in. za wsparcie dla społeczności użytkowników darmowego narzędzia do modelowania procesów ADONIS:Community Edition (http://www.adonis-community.com) jest również przedstawicielem BOC w grupach roboczych zajmujących się standardami BPMN, DMN oraz CMMN w ramach Object Management Group. Jest również autorem bloga poświęconego tematyce BPM (http://bpmtips.com).