Artykuły

BPMstandard.pl używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza Twoją zgodę.

Zrozumiałem
13Mar2015

UML nie jest standardem modelowania procesów biznesowych

uml modelowanieCzęstą praktyką w organizacjach i projektach jest wykorzystywanie UML do modelowania procesów biznesowych. Praktyka ta wynika z popularności języka UML, jego bogatego zestawu elementów oraz analogii procesów systemowych i biznesowych. Wniosek jaki można (błędnie!) wyciągnąć z takiego stanu rzeczy - UML jest standardem modelowania procesów biznesowych.

Otóż nie jest, co więcej, z taką praktyką wiąże się szereg ryzyk, których materializacja może wpływać na koszty, czas i wewnętrzną komunikację w projekcie. Celem UML jest zapewnianie wsparcia dla projektowania systemów informatycznych - w takim kontekście ten język powstał i jest rozwijany. Prawdziwe jest stwierdzenie, że UML może zostać zaadoptowany do modelowania procesów biznesowych i posiada ku temu odpowiednie elementy. Dowodząc powyższego można oprzeć się o fakt, iż w specyfikacji UML pojęcie "proces biznesowy" pojawia się tylko raz, w kontekście profili UML. Profile UML umożliwiają rozszerzanie języka o dodatkowe elementy z inną niż określoną w specyfikacji semantyką, np. na potrzeby modelowania procesów biznesowych - na co sami wskazują wprost autorzy specyfikacji. Adoptując UML do modelowania procesów należy wziąć pod uwagę m.in. wielkość zespołu dedykowanego do modelowania, odbiorców modeli, kontekst i cel modelowania, posiadane narzędzia oraz wyżej wspomniane ryzyka. Elementy UML nie są natywne dla modelowania procesów, więc ich semantyka w kontekście procesów biznesowych bez uprzednich jednoznacznych ustaleń, może być przez każdą osobę modelującą określana na potrzeby modelowania zupełnie inaczej, co w efekcie może skutkować brakiem jednoznaczności w inerpretacji modeli procesów i spójności pomiędzy modelami.


Powiązane treści:

Modelowanie procesów biznesowych w UML

Standardy BPM